عراقچی سکاندار وزارت خارجه/ افقی نو در دستگاه دیپلماسی-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی اشکان ممبینی، کارشناس مسائل سیاسی؛

عراقچی سکاندار وزارت خارجه/ افقی نو در دستگاه دیپلماسی

با آغاز به کار دولت چهاردهم و انتخاب وزیر امور خارجه، نوعی وفاق ملی شکل گرفت و پنجره‌ای نو، پرامید و افق‌های گسترده‌ای برای ایران به وجود آمده است. امروز جمهوری اسلامی ایران با توجه به قدرت فزاینده‌ای که در منطقه و بین الملل به دست آورده است، نقش بسیار مهمی در تعاملات و معادلات منطقه‌ای و بین المللی ایفا می‌کند.
اشکان ممبینی؛ کارشناس مسائل سیاسی
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 22
کد خبر: ۲۵۵۱۹۰

عراقچی سکاندار وزارت خارجه/ افقی نو در دستگاه دیپلماسی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ امروزه کشورها در روابط خارجی‌ خود از دیپلماسی به عنوان ابزاری مهم برای تحقق اهدافشان، آن‌هم با صرف کم‌ترین هزینه بهره می‌برند. دستگاه دیپلماسی هر کشور، افزون بر اهمیت خود در سیاست،‌ در حوزه‌های دفاعی و امنیتی نیز دارای نقشی مؤثر، سازنده‌ تعیین‌کننده است.


دیپلماسی به عنوان مهم‌ترین ابزار سیاست خارجی دولت‌ها (با توجه به سایر ابزارهای موجود) برای تحقق اهداف کشورها اهمیت بسزایی دارد، ابزاری بسیار مهم در سیاست خارجی و بخشی از رویکرد دولت‌ها در روابط خارجی‌شان به شمار می‌رود.

«عزت، حکمت و مصلحت» سه اصل محوری، ثابت و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای آنها شکل گرفته است


دیپلماسی را می‌توان دانش ارتباط میان سیاست‌مداران و سران کشورهای جهان قلمداد کرد و بسیار مهم است افرادی سکان آن را به دست بگیرند که از دانش و علم لازم برای این موضوع برخوردار باشند. در دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران افراد با تجربه و پیشکسوت که با اصول، چارچوب و ماهیت سیاست خارجی، دیپلماسی و علم برقراری ارتباط با جهان و پیشبرد اهداف کلان سیاست خارجی آشنا باشند، بی شمار است.

 


در مراسم رأی اعتماد به گزینه های پیشنهاد شده از سوی مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم سکان هدایت دستگاه دیپلماسی به دست سیدعباس عراقچی، فردی آگاه، با تجربه، مدیر و مدبر سپرده شد که می تواند با تجربه فراوان خود به عنوان دیپلماتی کارکشته  در اجرای سیاست خارجی کشورمان در صحنه منطقه و بین الملل اثرگذار باشد .

 
در عصر کنونی دامنه دیپلماسی گسترده‌تر از هر زمان دیگری است و موضوعاتی همچون روابط تجاری، مناسبات فرهنگی و علمی را نیز دربر می‌گیرد. در واقع وزیر امور خارجه مجری سیاست خارجی در چارچوب دکترین سیاست خارجی کشورهاست.

 
«عزت، حکمت و مصلحت» سه اصل محوری، ثابت و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای آنها شکل گرفته است. رهبر معظم انقلاب اسلامی این سه اصل را «مثلث الزامی برای چارچوب ارتباطات بین‌المللی» دانستند و تعامل ایران با جهان را در سند چشم‌انداز 20 ساله‌ کشور بر مبنای این سه اصل پیش‌بینی کرده‌اند.


با آغاز به کار دولت چهاردهم نوعی وفاق ملی شکل گرفت که می توان گفت، پنجره ای نو، پرامید و افق های گسترده ای برای ایران به وجود آمده است. امروز جمهوری اسلامی ایران با توجه به قدرت فزاینده ای که در منطقه و بین الملل به دست آورده است، نقش بسیار مهمی در تعاملات و معادلات منطقه ای و بین المللی ایفا می‌کند.

 
اقتدار ایران اسلامی مثال زدنی است و اشتیاق کشورهای دیگر برای برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی بر کسی پوشیده نیست. ایران به عنوان محور اصلی مقاومت در منطقه و جهان توانسته است در برقراری صلح و ثبات منطقه ای تقش بسزایی ایفا کند.

 
در این راستا عراقچی به عنوان سکاندار دستگاه سیاست خارجی مسئولیتی خطیر و بسیار مهم در اجرای سیاست همسایگی  و دیپلماسی عمومی برعهده دارد. وی با توجه به تجربه فراوان خود در وزارت امور خارجه نسبت به همه جوانب دیپلماسی اشراف دارد از این منظر فردی جامع الاطراف است.


عراقچی اعتقاد به هماهنگی کامل میدان و دیپلماسی دارد، شخصی فراجناحی، عملگرا و مورد اعتماد طیف های مختلف نظام جمهوری اسلامی است؛ به عنوان نمونه، در موضوع حمله به پایگاه نظامیان آمریکا در عین الاسد کسی بود که با واسطه پیغام انتقام ایران را به آمریکایی ها رساند.

عراقچی به عنوان سکاندار دستگاه سیاست خارجی مسئولیتی خطیر و بسیار مهم در اجرای سیاست همسایگی  و دیپلماسی عمومی برعهده دارد


وزیر امور خارجه دولت چهاردهم با دارا بودن سوابق علمی و پیمودن سلسله مراتب اجرایی در عرصه سیاسی می‌تواند در پیشبرد راهبردهای سیاست‌ خارجی ترسیم شده مؤثر عمل کند. علاوه بر این، با توجه به شرایط خاص منطقه غرب آسیا انتخاب فردی توانمند و آگاه در زمینه سیاست خارجی حائز اهمیت است.


حفظ منافع ملی کشور در کنار تعامل سازنده با عرصه بین‌الملل و ارتباط مؤثر با همسایگان حائز اهمیت است و در افزایش قدرت کشور تأثیر بسزایی دارد. بنابراین با هدف تحقق این موضوعات گزینه وزارت امور خارجه می باست فردی انعطاف پذیر و توانمند در شکل‌دهی ارتباطات می بود که عراقچی بهترین گزینه در این زمینه است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار